سیستم گرون هلم؛ روایت یک مصاحبه نامتعارف شغلی

529

تئاتر سیستم گرون هلم بر اساس نمایشنامه سیستم گرون هلم که جوردی گالچران که حدود ۳۰ سال قبل، نوشته است، ۱۲ سال بعد از اجرا در ده ها کشور مختلف از اروپا و آسیا تا آمریکا و آفریقا، امسال در دو نوبت در ایران هم روی صحنه رفت و مانند دیگر کشورها، با استقبال بسیار خوب علاقمندان به تئاتر روبرو شد.

نمایشنامه تئاتر سیستم گرون هلم را علیرضا کوشک جلالی ترجمه کرده و خودش نیز کارگردان نسخه ایرانی اش است. البته کوشک جلالی در ترجمه اثر، مولفه های ایرانی زیادی به کار اضافه کرده است که در کنار بداهه های بازیگران، سیستم گرون هلم را ایرانی تر کرده است. از تمسخر تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی تا اشاره به سیاستمدارانی مانند محمود احمدی نژاد که تماشاگر را به وجد می آورد.

امیرحسین رستمی، سینا رازانی، رضا مولایی و الهام پاوه نژاد بازیگران آخرین نمایش علیرضا کوشک جلالی هستند که به خوبی توانسته اند از پس نقش خود برآیند. چه آرامش و تجاهل نمایی امیرحسین رستمی که کاملاً باورپذیر از آب درآمده و چه عصبانیت ها و خشونت های موجود در نقش رضا مولایی که به اندازه کافی روی مخ تماشاگر راه می رود نشان دهنده موفقیت کوشک جلالی و تیم بازیگران تئاتر سیستم گرون هلم است!

سیستم گرون هلم

در حوزه بازی ها، اتفاق ویژه ای که در تئاتر سیستم گرون هلم افتاده است، قدرت سینا رازانی در ایفای نقش متفاوتش «کارلوس» است که نوید تولد ستاره ای جدید در فضای کمدی می دهد. رازانی بر خلاف نظر منتقدینش که می گویند کنترلی روی خنده هایش ندارد، بسیار خوب توانسته از پس ریزه کاری موجود در کاراکتر «کارلوس»، مخصوصا در بخشی که باید نقش فردی که می خواهد تغییر جنسیت بدهد را برآید.

سیستم گرون هلم، روایت یک مصاحبه نامتعارف شغلی است. شرکت چندملیتی بزرگی می خواهد مدیری استخدام کند و به همین منظور از افراد مختلف مصاحبه کاری می گیرد. مصاحبه ای که بدون حضور مصاحبه شونده و به شکلی کاملاً متفاوت انجام می شود. مصاحبه ای که قرار است خلاقیت و هوش هیجانی مصاحبه شونده ها را بسنجد. تصمیم آنها در هنگام افشای جزیی ترین مسائل زندگی شان را امتحان کند و با ترفندهایی، از نوع نگاه آنها به مسائل اجتماعی آشنا شود.

اگر به پچ پچ های تماشاگران تئاتر سیستم گرون هلم گوش کنید، بیشترین بازخورد مثبت از بخش های مربوط به تغییر جنسبت کارلوس می آید. جایی که یکی از کاندیداهای تصاحب این شغل، پرده از تمایلش برای تغییر جنسبت برمی دارد و واکنش سه نفر دیگر، کاملا گویای واکنش جامعه است. و یا جایی که یکی از این افراد، از خیانتش به همسرش می گوید و واکنش ها به این مسئله، کاملاً همان چیزی ست که در جامعه ایرانی هم اتفاق می افتد. انگار که جوردی گالچران، نمایشنامه تئاتر سیستم گرون هلم را در تهران نوشته است!

اگر هم بخواهیم از عطش بعضی افراد برای رسیدن به شغل های خاص و یا درخواست های نامتعارف شرکت ها در مصاحبه های شغلی صحبت کنیم، باید یک کتاب نوشت. چرا که تئاتر سیستم گرون هلم، از طمع آدم ها برای رسیدن به بعضی مناصب، از نگاه مریض گونه روانشناسان برای سنجش افکار، از نقش مبلغین مذهبی در جوامع مدرن، از خوی حیوانی انسان ها و از مسائل ریز و درشت دیگری صحبت می کند که هر کدام، به صورت مستقل قابلیت تبدیل شدن به یک نمایشنامه را دارد.

تئاتر سیستم گرون هلم، هم نقدهای اجتماعی خاص خودش را دارد، هم نگاه سیاسی و مذهبی مدرنی به مخاطب ارائه می کند و هم به اندازه کافی به شکلی شیرین و طنازانه این مسائل را بیان می کند که مجبور نباشید در میانه نمایش، بارها ساعت تان را نگاه کنید که هر چه سریع تر تمام شود و به منزل بروید.

البته به نظرم بد نبود هشداری برای عدم ورود افراد زیر ۱۶ سال داده می شد تا کودکان و نوجوانان، اینقدر نزدیک و صریح با جزییات تغییر جنسبت یک مرد برای تبدیل شدن به یک زن و یا با شوخی های جنسی بعضاً پررنگ نمایش، روبرو نشوند.

آخرین اجرای تئاتر سیستم گرون هلم، بعد از دو ماه اجرا در فرهنگسرای نیاوران و یک ماه و نیم اجرا در تماشاخانه باران، دوشنبه شب، ۲۵ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۲۰ در تماشاخانه تازه تاسیس باران در خیابان فلسطین به روی صحنه می رود.

پشت صحنه تئاتر سیستم گرون هلم را از دریچه دوربین تی وی پلاس، در اینجا ببینید.

گزارش تصویری از فضای اجرای این نمایش را هم اینجا ببینید

تبلیغات

2 دیدگاه‌ها

دیدگاه‌تان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید