فعالیت‌های مطبوعاتیمطالب روزانه

الکامپ بیست و یک از نگاهی دیگر؛ کسب و کار از راه دور!

بیست‌و‌یکمین نمایشگاه الکامپ یا همان نمایشگاه بین‌المللی الکترونیک، رایانه و تجارت الکترونیک، هفته گذشته در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی شهر تهران برگزار شد؛ نمایشگاهی که در آن، شرکت‌های کوچک و بزرگ حوزه فناوری اطلاعات، فرصت و بهانه‌ای پیدا کرده بودند تا از خدمات جدیدشان رونمایی و فصل جدید کاری خود را آغاز کنند. اگر از اپراتورها که مثل همیشه صف دریافت سیم‌کارت رایگان را در الکامپ امسال به راه انداخته بودند و شرکت‌های ارائه خدمات اینترنت که با ارائه تخفیف‌های عجیب و غریب دنبال مشتری‌های بیشتر بودند، بگذریم، شرکت‌های کوچک و بزرگی هم بودند که بی‌سروصدا در سالن‌های سرد اما شلوغ الکامپ بیست و یکم خدمات متنوع و کاربردی ارائه می‌کردند و چرخ نمایشگاه را می‌چرخاندند. در آخرین روز نمایشگاه الکامپ ۲۱، سراغ چند شرکت فعال این حوزه رفتیم تا ببینیم در دنیای کسب و کار آنلاین چه می‌گذرد؛ مدیران و کارشناسان این شرکت‌ها از وضعیت فعالیت در این حوزه و کسب و کار در دنیای مجازی برایمان گفتند که نشان می‌دهد این بازار جدید، هنوز خیلی جا برای کار دارد و بخش‌های دست نخورده زیادی از آن، منتظر ایده‌های خلاقانه و متفاوت شماست.
 الکامپ
  • ۱- از این بازار ۶۰۰ میلیون دلاری غفلت نکنید!

مجید ناقدی‌نیا موسس تیم یار در الکامپ معتقد است شرکت‌های غربی برای حضور در ایران لحظه‌شماری می‌کنند اما باید شرکت‌های ایرانی از تجربیات خود استفاده کرده، این موقعیت را از دست ندهند و از سرمایه‌گذاری در این بخش نترسند. مدیر این مجموعه نرم‌افزاری می‌گوید: «شرکت ما دانش‌بنیان است و محصولی که تولید کرده، نرم‌افزار یکپارچه تحت وب است که همه حوزه‌های اداری، مالی و پرسنلی سازمان‌ها، مؤسسات و شرکت‌ها را پوشش می‌دهد. با استفاده از این نرم‌افزار مدیران می‌توانند بهره‌وری کارکنان خود را افزایش بدهند.» وی توضیح می‌دهد که این نرم‌افزار که حدود یک سال‌ونیم قبل به بهره‌برداری رسیده، می‌تواند جزئیات عملکرد کارمندان دولتی، کارگران صنعتی و کارکنان شرکت‌های مختلف را ثبت، بررسی و آنالیز کند. به گفته ناقدی‌نیا، نرم‌افزارشان حاصل تلاش جمعی از جوانان متخصص نخبه و خلاق دانشگاه‌های معتبر کشور از سال۸۸ تا‌کنون است و آمده تا به‌عنوان یک نرم‌افزار ملی، جایگزین نمونه‌های غربی مانند مایکروسافت دینامیک شود. به گفته او، یک شرکت مطرح آلمانی، بازار نرم‌افزارهای مدیریت منابع انسانی در ایران را ۶۰۰میلیون دلار ارزیابی کرده که نرم‌افزارهای ایرانی می‌توانند طی ۵ سال آینده، در کنار رقبای بزرگ جهانی، جای خود را در ادارات دولتی و شرکت‌های بزرگ باز کنند؛ به‌خصوص اینکه تا امروز، شرکت‌های بزرگ زیادی تصمیم گرفتند مدیریت را با طعم نرم‌افزارهای داخلی تجربه کنند.

  • ۲- این روزها همه سایت می‌زنند شما چطور؟

یکی از بازارهای پرطرفدار سال‌های اخیر، کسب درآمد از طریق طراحی سایت، فروش فضای میزبانی و دامنه اینترنتی است. یکی از شرکت‌هایی که در این حوزه ورود پیدا کرده و توانسته به موفقیت برسد، شعار «طراحی سایت بدون نیاز به کدنویسی» را برای خود انتخاب کرده و جای خود را در میان کاربران پیدا کرده است. علی آجودانیان از مدیران این شرکت در الکامپ میهمان ما بود. وی معتقد است، شاید سرمایه اولیه زیادی برای شروع کار نیاز نباشد اما پوسته‌های آماده و رایگان موجود در اینترنت و همچنین اطلاعات کم مدیران سایت‌ها، امکان فعالیت مناسب از طریق طراحی سایت را کم کرده. با وجود این، اگر فعالیت حرفه‌ای و مناسب داشته باشید، احتمال موفقیت هم متناسب با آن بیشتر می‌شود. طبق گفته این فعال اینترنتی، طرح «سی‌ام‌ اس ملی» با ارائه راهکار در حوزه آسان‌سازی طراحی سایت و همچنین طراحی پوسته‌ها و قالب‌های متفاوت و جذاب در زمینه‌های مختلف و مهم‌تر از اینها با ارائه یک تجارت آسان و کوچک، موفق شده جزو معدود شرکت‌های پربازده این حوزه باشد و زمینه فعالیت را برای چندین جوان فراهم کند. یکی از کارشناسان این شرکت می‌گوید اگر قصد ورود به این حوزه را دارید، نیاز به چند نیروی خلاق و کاربلد خواهید داشت که به همراه هزینه اجاره سرور و زیرساخت، ماهی نزدیک به ۱۰میلیون تومان حداقل هزینه‌ها خواهد بود اما با توجه به توسعه این فضا و استقبال گسترده‌ای که از طراحی سایت می‌شود، می‌شود هزینه‌ها را جبران کرد و به سوددهی خوبی هم رسید.

  • ۳- دنیا، دنیای تبلیغات آنلاین است

یک مجموعه دیگر متولی یکی از غرفه‌های شلوغ الکامپ امسال بود. محمد یاری از مشاوران این شرکت درباره شروع فعالیت این مجموعه می‌گوید: «مجموعه ما سال۷۹ با بحث آگهی‌نامه محلی و تقریبا بدون سرمایه اولیه، آغاز به‌کار کرد. سال۸۲ توسعه پیدا کرد و حمایت از استارت‌آپ‌های کوچک را در دستور کار قرار داد و اواخر دهه۸۰ مجلات چاپی متنوعی به روی کیوسک آورد. از سال۹۰ وارد حوزه رسانه‌های دیجیتال شد و الگوی توسعه رسانه‌های کاغذی را به دنیای مجازی وارد کرد. در این مسیر با راه‌اندازی یک سایت و بعدها سایت‌های متنوع در حوزه‌های مختلف و همچنین راه‌اندازی سامانه‌های تبلیغات اینترنتی، فصل جدیدی را رقم زد و این روزها، در پانزدهمین سال فعالیت خود، برای بیش از ۱۰۰۰نفر در ۵۴گروه مختلف شغل ایجاد کرده است. به گفته یاری، این شرکت این روزها از تولیدکنندگان محتوای فارسی در اینترنت حمایت می‌کند و در حوزه تجاری‌سازی سایت‌ها هم وارد شده است، به‌گونه‌ای که تاکنون ۸سایت در موضوعات مختلف را به سوددهی رسانده و ۱۸سایت دیگر هم در دست تجاری‌سازی دارد؛ شرکتی که نشان داده لزوماً سرمایه اولیه در آغاز فعالیت مؤثر نیست و می‌توان با تفکر خلاقانه، کسب و کار پرسودی ایجاد کرد. به گفته آقای یاری، این روزها آگهی‌های آنلاین طرفداران بیشتری از تبلیغات کاغذی دارد و به همین علت، آینده تبلیغات را از آن خود خواهد کرد.

  • به فناوری شما شتاب می‌دهیم!

احتمالا شما هم مثل ما به این نقطه رسیده‌اید که ایده خلاقانه‌تان می‌تواند دنیا را تکان بدهد اما حیف که سرمایه ندارید و دنیا از خدمتی که می‌خواستید انجام بدهید، محروم شده است؟ در نمایشگاه الکامپ امسال شرکت‌هایی بودند که از استارت‌آپ‌های کوچک اما خلاقانه استقبال می‌کردند و با سرمایه‌گذاری مادی و معنوی، به قول خودشان به ایده شما شتاب می‌دادند. مجموعه‌هایی هستند که اگر در حوزه بدیعی وارد شوید که بتواند در فضای مجازی مخاطبان زیادی به‌خود جذب کند، از ایده شما حمایت کرده و با مشاوره‌های بازرگانی و مجموعه تبلیغاتی که برای سایت یا ایده شما به همراه می‌آورد، می‌تواند ایده شما را به درآمد برساند. یکی از این شرکت‌ها با مشارکت ۹ مؤسسه بزرگ فعال در حوزه کسب و کارهای اینترنتی، از ابتدای سال کار خود را آغاز کرده است. سهیل عباسی، مدیر اجرایی این شرکت می‌گوید هدف از به‌وجود آمدن این مجموعه، حمایت از جوانان خوش‌فکر و خلاق کشور است که در حوزه‌های مختلف نوآوری داشته باشند و کسب و کاری که راه‌اندازی کرده یا می‌خواهند بکنند، قابلیت گسترش و توسعه داشته باشد. این شرکت با ارائه بسته‌های حمایتی شامل پکیج حمایت نقدی و غیرنقدی، امکان ایجاد فضای کاری، تهیه زیرساخت‌های اینترنتی و دیتاسنتر و مهم‌تر از همه اینها، امکان آموزش توسط کارآفرینان و متخصصان در کمتر از ۳ ماه، قصد دارد به توسعه فناوری‌های نوپا، شتاب بدهد. در مرحله اول هم از میان ۶۶ ایده، ۶ ایده مورد حمایت قرار گرفته و قرار است به‌زودی ایده‌های بیشتری مورد شتابدهی قرار گیرند. شما هم اگر ایده خلاقانه‌ای دارید و به‌خاطر عدم‌سرمایه اولیه ناامیدانه به آینده نگاه می‌کنید، با یک جست‌وجوی ساده در فضای مجازی به یکی از این شرکت‌های حامی کسب و کارهای کوچک سر بزنید و برای موفقیت خود تلاش کنید؛ ضرر ندارد.

منبع: کسب و کار از راه دور!

مهدی صالح پور

مهدی صالح‌پور هستم. حدود پانزده سال وبلاگ نوشتم، دوازده سال خبرنگاری کردم، ده سال در تلویزیون نوشتم، در حال نگارش نخستین کتابم هستم. تجربه کارگردانی و تهیه‌کنندگی در تلویزیون دارم. این روزها مدیر مجموعه تولید محتوای شنیداری قناری هستم و در حوزه کتاب و کتاب صوتی فعالیت می‌کنم. خوشحالم که اینجا، میم‌صاد آنلاین، خانه امن مجازی من را دنبال می‌کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا