بازنشرمطالب روزانه

چگونه در یک روز یک کتاب را تمام کنیم؟

چگونه در یک روز یک کتاب را تمام کنیم؟ خواندن کتاب در چندین ساعت طی یک روز ممکن است غیرممکن به‌نظر برسد، اما دور از ذهن نیست؛ با یک حساب ساده می‌توان اثبات کرد که خواندن تمامی یک کتاب طی یک روز کاملا منطقی است. بزرگسالان می‌توانند به‌طور متوسط ۲۰۰ تا ۴۰۰ واژه در دقیقه را بخوانند. متوسط تعداد واژگان یک رمان بین ۶۰ هزار تا ۱۰۰ هزار واژه است. اگر فردی با سرعت متوسط ۳۰۰ واژه در دقیقه بخواند و با در نظر گرفتن متوسط ۸۰ هزار واژه برای یک رمان، هر فرد بزرگسال می‌تواند چنین کتابی را حدود ۵ ساعت یا حتی کمتر به پایان برساند.

ممکن است بسیار سخت به‌نظر برسد اما کاملا ممکن است و هر فرد بزرگسالی این توانایی را دارد تا بدون داشتن مهارت فنون تندخوانی، که حقیقتا با آن اطلاعات اصلی یک رمان به‌یاد نمی‌ماند، رمانی را طی یک روز – حتی با وجود شاغل بودن – به اتمام برساند. مهمتر از همه این‌که این کار در یک مکان عمومی امکان‌پذیر است و اطلاعات به اندازه کافی و لازم در ذهن باقی می‌ماند؛ با وجود این، نکات دیگری نیز برای تقویت این توانایی ضروری به‌نظر می‌رسد.

یافتن مکان مطالعه مناسب

حواس‌پرتی دشمن شماست. هر چیزی که بتواند توجه شما را از کتاب منحرف کند، مدت زمان لازم برای اتمام یک کتاب را افزایش خواهد داد. اینترنت، سروصدا، حیوانات خانگی، دوستان و … همه و همه مواردی هستند که تمرکز شما را از درک واژگان می‌گیرند. بنابراین حتی در اماکن عمومی، از نگاه کردن به دیگران اجتناب کنید تا تمرکز خود را از دست ندهید.

خود را از همه دور کنید. خود را در اتاقی با یک جفت گوش‌گیر محبوس کنید؛ به مکانی خالی در کتابخانه‌تان بروید یا پتویی را در خلوت‌ترین نقطه پارک پهن کنید. اگر هیچ‌جای خلوتی پیدا نمی‌کنید در درون خودروی خود پنهان شوید (البته اگر هوا خیلی گرم یا سرد نباشد). به این فکر کنید که چه مقدار نیاز دارید و سپس آن را دوبرابر کنید. اگر نمی‌توانید از صداهای مزاحم اجتناب کنید، گوشی‌های کم کننده صدا را به‌کار گیرید. صدای یک‌نواخت و باران برای تمرکز بسیار مفید هستند.

مکان‌یابی

مکانی راحت راحت را بیابید؛ البته نه آن‌قدر راحت که باعث خواب‌آلودگی شود. بهتر است پشت میز بنشینید و کتاب بخوانید تا درون تخت‌خواب. همین‌طور نشستن روی یک صندلی مناسب‌تر است از کاناپه. وسائل راحتی برای خواندن مناسب هستند؛ البته به یاد داشته باشید که تفریحی کتاب نمی‌خوانید بلکه قرار است با درصد بالایی از فهم آن را تمام کنید. اگر در شب مطالعه می‌کنید، باید از وسائلی چون تخت‌خواب یا کاناپه که برای چرت زدن ایجاد وسوسه می‌کنند دوری کنید. به جایی بروید که گزینه‌ای برای برگشت وجود نداشته باشد و تا اتمام کتاب آن‌جا بمانید.

با فاصله خواندن و فعال ماندن

هنگامی که بر موضوعی زیاد تمرکز کنید موجب کاهش انرژی خود می‌شوید؛ کاهش انرژی ذهنی، خودکنترلی و اراده. اگر به‌طور منظم به خود استراحت ندهید، انگیزه ادامه خواندن به‌طور کامل از بین می‌رود و این بدین معنی است که برای شما دیگر بازی تمام است. تا زمانی که کتاب فریبندگی خود را حفظ کند، سیری‌ناپذیری خواندن ادامه پیدا می‌کند.

ساعت خود را تنظیم و برای ۲۰ دقیقه مطالعه کنید؛ سپس برای ۵ تا ۱۰ دقیقه فعالیتی انجام دهید تا انرژی را در شما نگه دارد. قدم بزنید، نرمش کنید، کمی با رایانه بازی کنید یا با موسیقی خود را تکان دهید. هر کار خواستید انجام دهید فقط منفعلانه نباشید و با موضوع مورد مطالعه ارتباطی نداشته باشید. نکته اصلی کمی استراحت و سرحال بازگشت به خواندن است.

اگر مایل به تنظیم زمانی نیستید، می‌توانید کتاب را بخش‌بندی کنید. هر بخش را علامت‌گذاری یا درصدبندی کنید.

یادداشت‌برداری کنید

فعال بودن هنگام کتاب‌ خواندن نیز می‌تواند تمرکز شما زیاد کند. نکاتی را از آن‌چه می‌خوانید یادداشت کنید و یا بخش‌هایی از کتاب را که بعدها به‌یاد آورید با ماژیک فسفری نشانه‌گذاری کنید. همه چیز را یادداشت‌برداری کنید؛ واژگانی را که نمی‌دانید، نکاتی را که درک کرده‌اید، انگیزه شخصیت‌ها، ایده‌ها و حتی احساس خود درباره بخشی از کتاب.

در پایان کتاب این چهار هدف باید رعایت شده باشد:

  1. ۱- طبقه‌بندی کتاب بر مبنای موضوع
    ۲ – کتاب درباره چیست. تا آن‌جایی که می‌شود موجز و خلاصه
    ۳ – فهرستی از بخش‌های اصلی به ترتیب. ترتیب آن باید به ترتیب کل مطلب کتاب باشد
    ۴ – توصیف مشکل و یا مشکلاتی که نویسنده سعی در حل آن داشته است

هدایت انرژی ماراتن خواندن در جهت درست

خواندن کتاب هرچند دلپذیرباشد، هم‌چون دوی ماراتن است. برخی اوقات حتی انجام فعالیت‌های فیزیکی در بین فصل‌های خواندن ممکن است سرعت مطالعه را بالا نبرد. صرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار ممکن است خیلی توصیه نشود ولی، استفاده از آن‌ها هم فائده دارد و هم ضرر. در استفاده از این گونه نوشیدنی‌ها در هنگام مطالعه کتاب از موارد زیر اجتناب کنید:

# – خواندن را با نوشیدنی‌های کافئین‌دار آغاز نکنید مگر این‌که واقعا احساس نیاز کنید. نوشیدنی‌های کافئین‌دار را برای زمانی نگه دارید که احساس خستگی می‌کنید.
# – از نوشیدنی‌هایی که آماده هستند استفاده نکنید. این نوع نوشیدنی‌ها انرژی شما را به یک‌باره افزایش داده و به سرعت آن را تقلیل می‌دهند. بهتر است نوشیدنی را صرف کنید که بتوانید آن را جرعه جرعه بنوشید. قرار نیست منفجر شوید؛ فقط قرار است تمرکز و انرژی خود را هدایت کنید.
# – نوشیدنی با شکر زیاد ننوشید. کمی شکر در قهوه فقط برای تغییر ذائقه خوب است اما برخی دوست دارند قهوه را با یک خروار شکر میل کنند. ممکن است شکر برای مدتی شما را سرحال نگه دارد اما هنگامی که شکر و کافئین اثر خود را از دست دادند، شما را بر زمین می‌زنند.

به خاطر داشته باشیم که برای رفع خستگی، کمی چرت زدن بهتر از نوشیدن قهوه و شکر است.

غذا رکن مهم ادامه خواندن

برای طی کردن ماراتن کتاب‌خوانی غذا رکن مهمی محسوب می‌شود. هرچند کافئین و شکر برای تجدید قوا توصیه نمی‌شود اما بدن به سوخت و ساز  نیاز دارد تا ذهن بتواند به‌طور کامل عمل کند. با این وجود هنگام مطالعه رعایت نکات زیر ضروری است.

# – غذای چرب و یا رقیق میل نکنید. ممکن است به صفحات کتاب آسیب بزند.
# – غذا به‌گونه‌ای باشد که بدون نگاه کردن بتوان آن را خورد.
# – غذای انتخابی را باید بتوان با یک دست خورد.
# – بهتر است غذایی را انتخاب کنید که با یک بار جویدن بتوان آن را بلعید.

تلفن همراه خود را خاموش کنید

بسیاری می‌پندارند ۵ ساعت مطالعه در یک روز امکان‌پذیر نیست. با وجود این، پژوهش‌های انجام شده در دانشگاه «لنکستر» انگلستان نشان می‌دهد که هر فرد به طور متوسط روزی ۵ ساعت با تلفن همراه خود کار می‌کند که بیشتر این زمان صرف خواندن اخبار یا تبادل اطلاعات از طریق فیس‌بوک، تویتر و … می‌شود. بنابراین می‌توانید کتاب را جایگزین تلفن همراه خود کنید.

تا آن‌جا که می‌توانید تلفن همراه را از خود دور کنید یا حداقل صدای زنگ آن را خاموش کنید. همین کار را با دیگر ابزارهای ارتباطی چون تبلت، تلویزیون و حتی لپ‌تاپ خود انجام دهید. فکر کنید در حالت اضطرار برای خواندن هستید؛ بنابراین، تمامی دقایقی را که در حالت عادی هدر می‌دهید برای خواندن صرف کنید؛ بدین معنی که هر کجا که تلفن همراه خود را می‌برید، به جای آن کتاب را با خود ببرید. در صف خرید یا هنگامی که منتظر آماده شدن غذایتان در رستوران هستید، به‌جای تلفن همراه کتاب به دست بگیرید. فقط در صورتی تلفن همراه را به‌دست بگیرید که کتاب شما درون آن باشد؛ البته در این حالت نیز زنگ گوشی خود را خاموش کنید.

کتاب‌های صوتی

برای خواندن یک کتاب می‌توان به‌جای چشم از گوش نیز استفاده کرد. هرچند ممکن است سرعت خواندن شما از آن‌چه که گوینده کتاب را می‌خواند بیشتر باشد اما در صورت کمی وقت این نوع فناوری می‌تواند بسیاری از خلاء‌ها را پر کند. هرچند ممکن است گستره انتخاب شما برای یک کتاب صوتی محدود باشد. ادبیات کمتر شناخته شده یا کتاب‌های دانشگاهی به صورت صوتی یافت نمی‌شوند با وجود این گوش دادن به کتاب‌های صوتی می‌تواند در وقت شما صرفه‌جویی کند.

تفکر بین خواندن

پیش از آغاز خواندن یک کتاب این نکته مهم را به‌خاطر داشته باشید: کتاب‌ها برای خوانده شدن در یک روز منتشر نشده‌اند. همان‌گونه که سریال‌های تلویزیونی قسمت‌بندی می‌شوند، کتاب را نیز قسمت‌بندی کنید و در حد فاصل هر قسمت به آن‌چه خوانده‌اید فکر کنید. یادداشت‌برداری، گشتن دنبال معانی لغات و حتی نوشتن نظر خودتان درباره کتاب می‌تواند به درک عمیق‌تر مطالب کمک کند.

منبع چگونه در یک روز یک کتاب را تمام کنیم؟:  ایبنا – توصیه‌هایی برای دانشجویان، منتقدان ادبی و علاقه‌مندان به کتاب / چگونه در یک روز یک کتاب را تمام کنیم؟

مهدی صالح پور

مهدی صالح‌پور هستم. حدود پانزده سال وبلاگ نوشتم، دوازده سال خبرنگاری کردم، ده سال در تلویزیون نوشتم، در حال نگارش نخستین کتابم هستم. تجربه کارگردانی و تهیه‌کنندگی در تلویزیون دارم. این روزها مدیر مجموعه تولید محتوای شنیداری قناری هستم و در حوزه کتاب و کتاب صوتی فعالیت می‌کنم. خوشحالم که اینجا، میم‌صاد آنلاین، خانه امن مجازی من را دنبال می‌کنید...

مطالب مشابه

یک دیدگاه

  1. آره ولی اگه به جای کتاب داستان کتاب حساب دیفرانسیل بزاری به جای ۲۰۰ کلمه فقط میتونی ۲ تا عدد بخونی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا