فعالیت‌های مطبوعاتیمطالب روزانه

راهنمای خرید بخاری برقی؛ گرما در غیاب نفت!

 این روزها مردم علاوه بر بخاری یا شوفاژهای خانگی، دنبال وسیله گرمایشی مکمل هستند که بتوانند فضای خانه را گرم‌تر کنند؛ فرقی هم نمی‌کند آپارتمان زیر ۶۰متری داشته باشید که به تجهیزات شوفاژ یا پکیج مجهز نباشد یا در خانه‌ای ۱۸۰متری با تجهیزات شوفاژ زندگی کنید که اتاق هایش به سختی گرم می‌شوند.  یکی از بهترین وسیله‌های گرمایشی، به‌خصوص برای مغازه‌ها یا اتاقک‌های کوچک، بخاری برقی ترجیحا پرتابل (قابل حمل) است که بتوانید با آنها، در هر زمان و هر مکان، بدون توجه به مشکل گاز یا مشکلات شوفاژ، به گرمای بیشتری دست پیدا کنید. قرار است شما را با خرید انواع این بخاری‌های برقی کوچک آشنا کنیم.

 

  • رادیاتور برقی

ظاهرشان، شبیه رادیاتورهای معمولی است اما داخل پره‌ها به جای آبی که از موتورخانه می‌آید، از روغن مخصوص استفاده می‌شود. المنت‌های موجود در کف این دستگاه، روغن را گرم کرده و آن را در پره‌های رادیاتور به حرکت درمی‌آورد و با گرم شدن پره‌ها، محیط گرم می‌شود. اتفاق خوبی که در این رادیاتورها افتاده این است که روغن، سوخت دستگاه نیست و صرفا به‌عنوان ناقل گرما استفاده می‌شود و به همین علت، نیاز به تعویض ندارد. ظرفیت گرمایی روغن در این دستگاه‌ها باعث شده تا نسبت به آب، جذب انرژی بیشتر باشد؛ ضمن اینکه از نظر ایمنی، این مدل مطمئن‌تر است و در اتاق‌های خواب که امکان نصب بخاری (حتی بدون دودکش) وجود ندارد، می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.این رادیاتورها، معمولا ۵تا ۱۵پره دارند و مصرفشان هم ۹۰۰تا ۲۰۰۰وات است؛ اکثرا ترموستات خاموش و روشن شدن خودکار دارند و مدل‌هایی هم هستند که مجهز به فن (پخش‌کننده هوا) شده‌اند.

قیمت: از ۲۵۰هزار تومان شروع می‌شود و با توجه به تعداد پره‌ها و امکانات اضافه، تا ۵۰۰هزار تومان هم می‌رسد.

  • بخاری های تابشی

از مدل‌های قدیمی یا سنتی بخاری برقی، مدل‌های تابشی است که گرمای ایجاد شده از لامپ یا المنت (که ۸۶درصد انرژی دریافتی خود را به گرما تبدیل می‌کند) به سطح سرد تابیده می‌شود و موجبات گرم‌شدنش را فراهم می‌کند. در این مدل، از المنت، لامپ یا کوارتز مقاوم در برابر گرما استفاده می‌شود که با استفاده از سطح بازتابنده که پشت بخاری قرار دارد، گرما را منتقل می‌کند. عموما مصرف برق هر لامپ بخاری‌های تابشی، ۴۰۰وات است و مدل‌های ۳تا ۵لامپه، ۱۲۰۰تا ۲۰۰۰وات مصرف برق دارند و مناسب فضاهای کوچک مثل اتاقک‌های نگهبانی و… هستند. البته مدل‌های بزرگ (تا ۳۰۰۰وات) هم در بازار موجود است.

قیمت: از حدود ۱۰۰هزار تومان برای مدل‌های کوچک سه‌لامپه شروع می‌شود تا ۳۵۰هزار تومان برای مدل‌های بزرگ‌تری که فن مرطوب‌کننده هم دارند.

  • بخاری های فن‌دار

از آنجا که تقریبا تنها راه ایجاد گرما از طریق جریان الکتریکی، استفاده از المنت‌هاست، باز هم در این بخاری‌ها پای المنت در میان است و با همان سازوکار بخاری‌های مشابه، المنت‌ها به کمک برق گرما ایجاد می‌کنند. اما در این نوع از بخاری‌ها، گرمای تولید شده از طریق فن، به محیط منتقل شده و فضا را گرم می‌کند. مزیت بخاری‌های برقی فن‌دار، قابلیت حمل آسان، ایمنی مناسب، امکان گرم کردن یک منطقه مشخص و بازدهی بالا نسبت به سایر مدل‌هاست. این بخاری‌ها، معمولا ترموستات تنظیم و سنسور خاموش شدن درصورت گرم‌شدن بیش از حد دستگاه دارند که می‌توانید دمای مدنظر خود را روی آن تنظیم کنید تا شب‌ها، اتوماتیک خاموش – روشن شوند و گرمای محیط بیش از حد نشود. با توجه به شیوه گرمایش این بخاری‌ها، بهتر است در محیط‌های مرطوب یا با رطوبت بالا از آنها استفاده نکنید.

قیمت: مدل‌های کوچک این بخاری از ۹۰هزار تومان شروع می‌شود و متناسب با حجم و امکانات، تا ۳۰۰هزار تومان و بیشتر هم در بازار پیدا می‌شود.

  • انتخاب متناسب با محیط

اگر برای اتاق‌های زیر ۱۵متر، به‌دنبال یک وسیله گرمایشی مکمل هستید، بخاری برقی فن دار گزینه مناسبی است. در این اتاق‌ها، بخاری‌های تابشی، نور زیادی ایجاد می‌کنند و مانع خواب می‌شوند و رادیاتورهای برقی هم حجم زیادی از اتاق را اشغال می‌کنند.

برای‌سقف حدود ۳متر، در اتاق ۸تا ۱۰متری، رادیاتور ۵تا ۷پره‌ای نیاز است. برای اتاق ۱۰تا ۱۵متر، به رادیاتور ۷تا ۱۰پره‌ای نیاز دارید و برای اتاق‌های بزرگ‌تر از ۱۵متر هم باید از بخاری‌های بزرگ ۱۲پره‌ای استفاده کنید.

بخاری‌های دیواری فن‌دار یا مدل‌های کوچک رومیزی هم برای اتاق‌های کوچک مناسب هستند اما باید موقع خرید حواستان به صدای فن باشد که هر شب، از صدای زیادش گلایه نکنید.

فرمول دیگری که در این مورد وجود دارد، ۱۰۰وات توان گرمایی برای هر مترمربع است؛ یعنی اگر اتاق ۱۲متری شما عایق بندی مناسبی دارد، به بخاری برقی با توان گرمایشی ۱۲۰۰وات نیاز خواهید داشت.

برای محیط‌های بزرگ، مثل سالن پذیرایی یا محیط‌های اداری، هرچند بخاری گازی هزینه‌های کمتری به همراه دارد اما اگر اصرار بر خرید بخاری برقی دارید، رادیاتورهای برقی فن دار بهترین گزینه هستند که بتوانند گرمای تولید‌شده را در تمام محیط پخش کنند.

اگر می‌خواهید در فضای باز یا سوله که امکان گرم کردن وجود ندارد، خودتان را گرم کنید، بهترین پیشنهاد، بخاری‌های تابشی هستند که می‌توانند افراد نزدیک به بخاری را به راحتی گرم کنند.

  • بخاری جیبی یا سفری

همانطور که در فصل تابستان، پنکه‌های جیبی و بسیار کوچک برای استفاده در داخل ماشین یا محیط‌های کوچک مورد استفاده قرار می‌گیرد، بخاری‌های جیبی مناسب سفر هم برای فصل سرد ساخته شده که بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. این بخاری‌ها، در اندازه یک گوشی هوشمند معمولی (۱۰در ۶ در یک‌سانتی‌متر)، با استفاده از انواع سوخت‌های مایع مثل بنزین و گازوئیل طراحی شده‌اند که بعضی مدل‌های آن با ظرفیت مخزن سوخت ۱۲میلی‌لیتر، به‌مدت ۱۲ساعت قابل استفاده هستند و برای سفرها، ورزش‌های زمستانی، کوهنوردی و مشاغل در محیط باز بسیار مناسب هستند. قیمت این مدل از بخاری‌ها که البته برقی نیستند، حدود ۱۰۰تا ۱۵۰هزار تومان است.

همشهری دو – مهدی صالح‌پور

مهدی صالح پور

مهدی صالح‌پور هستم. حدود پانزده سال وبلاگ نوشتم، دوازده سال خبرنگاری کردم، ده سال در تلویزیون نوشتم، در حال نگارش نخستین کتابم هستم. تجربه کارگردانی و تهیه‌کنندگی در تلویزیون دارم. این روزها مدیر مجموعه تولید محتوای شنیداری قناری هستم و در حوزه کتاب و کتاب صوتی فعالیت می‌کنم. خوشحالم که اینجا، میم‌صاد آنلاین، خانه امن مجازی من را دنبال می‌کنید...

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا