مطالب روزانه

خداوندا؛ این کشور را از جوگیری، خشکسالی و دروغ محفوظ بدار!

پیشاپیش از اینکه مثل بقیه شهروندان این مملکت، دل‌نوشته‌ای برای ۱۷۵ شهید دست‌بسته عملیات کربلای۴ نمی‌نویسم، معذرت می‌خواهم. تا دل‌تان بخواهد الان از این دل‌نوشته‌ها در فضای مجازی ریخته و خدا را شکر، در این حوزه به خودکفایی کامل رسیدیم و کار به واردات «دل‌نوشته برای شهدای غواص» از چین نرسید.

خشکسالی و دروغ

خبر پیدا شدن ۲۷۰ شهید دفاع مقدس (که معلوم نشد چطور به ۱۷۵ شهید غواص دست‌بسته عملیات کربلای۴ تبدیل شدند) طی دو هفته گذشته فضای عمومی کشور را تحت‌الشعاع قرار داد. از کمپین‌های بامزه خبرگذاری نسیم (تفاوت خبرگزاری و خبرگذاری را محمود فرجامی در فیسبوکش توضیح داده و من قصد تکرار مکررات ندارم. فقط بگویم تفاوت گزاردن و گذاردن از زمین است تا آسمان!) گرفته تا پوسترهای رنگارنگ هنرمندان تجسمی مملکت که طی یک عملیات انتحاری، فضای گروه‌های مجازی و شبکه‌های اجتماعی را از انواع و اقسام طرح‌های گرافیکی پر کردند، همه‌چیز طبق قانون نانوشته «#جوگیری» پیش رفت.

نمی‌دانم چه حکمتی است که منتظریم یک اتفاقی بیفتد (یا اگر نیفتاد، یک اتفاق ایجاد کنیم!) و روی آن اسکی برویم. دوست داریم انگار که سوژه‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی را طوری به گند بکشیم که اگر خدای نکرده چند سال بعد کسی خواست یاد و خاطره سوژه‌ی مرحوم را زنده کند، همه حال‌شان به هم بخورد. از #روحانی_مچکریم دو سال پیش تا اعداد ۶۹ و ۸۵ که محبوب جوک‌های وایبری و تلگرامی هستند تا … تا همین ۱۷۵ شهید غواص دست‌بسته‌ای که همه‌ی مملکت راجع به‌شان اظهار نظر کردند.

آیت‌الله از خاطراتش درباره چگونگی انتقال خبر شکست عملیات به امام می‌گفت و سردار از دلاوری‌هایش در پیروزی عملیات، فلان سازمان از نقشش در لو رفتن عملیات رویاپردازی می‌کرد و فلان ارگان از ابعاد کمتر دیده شده چگونگی تفحص خبر منتشر می‌کرد، هنرمندان در کمپین‌های زورکی حمایت شرکت می‌کردند و سایت‌های زنجیره‌ای، طبق معمول طومارهای آبکی درست می‌کردند. مراسم تشییع هم که پر شد از شعارهای کودکانه سیاسی که هیچ ربطی به اصل مراسم نداشت. درست مثل ارتباط حضور احمدی‌نژاد در تشییع سهدای غواص کنار محسن رضایی!

احمدی نژاد در تشییع 175 شهید غواص

امروز وقتی علاقه انبوه ملّت برای شرکت در مراسم تشییع ۲۷۰ یا ۱۷۵ شهید را می‌دیدم، یاد بازی‌های لیگ جهانی والیبال سال گذشته افتادم. جایی که معتادین زیر درختان وسط بزرگراه نواب هم در مورد درایت سعید معروف در تسریع انتقال توپ به مهاجمان و شیوه آبشارهای شهرام محمودی و نحوه درست قرارگیری سیدمحمد موسوی روی تور اظهارنظر می‌کردند و دیدگاه‌های کارشناسی‌شان را در ارتباط‌های دو و چند نفره با دیگران، به اشتراک می‌گذاشتند! امروز هم همه، از جمله مرد اول دولت‌های نهم و دهم که اختلاس‌های چند ده میلیاردی اعضای کابینه‌اش هر روز دارد از چپ و راست رو می‌شود، می‌آید از «غواصانی که بعد از ۳۰ سال از زیرِ آب آمده‌اند تا نفس کشیدن را به ما یاد بدهند!» (از این تیپ دل‌نوشته‌ها امروز چند صد تا خواندم!) حرف می‌زند.

بحث به بیراهه رفت؛ الحق که هر جا سخن از احمدی‌نژاد است، نمی‌شود به انحراف کشیده نشد.

اینها را گفتم که بگویم یاد نمایش ماندگار «خشکسالی و دروغ» محمد یعقوبی و آن جمله معروف داریوش «خداوندا؛ این کشور را از دشمن، خشکسالی و دروغ محفوظ بدار!» افتادم. دیدم خدا مملکت ما را از دشمن که دور نمی‌دارد، حداقل بخواهیم از «#جوگیری» دور بدارد که کمتر حرص بخوریم حداقل! که هر کس و ناکسی برای‌مان از مظلومیت شهدا و ادامه راه شهدا حرف نزند. که هر کس و ناکسی برای ما از ایستادگی و پایداری و مقاومت دم نزند. که هر کس و ناکسی به اسم اسلام و انقلاب، خودش را در کنار شهیدان قرار ندهد. که به اسم دفاع از خون شهدا، کنسرت لغو کنیم(+) و فراخوان تجمع خونین صادر کنیم و اپیلاسیون موی بدن زنان را ممنوع کنیم(+) و نماینده غیررسمی طالبان در جمهوری اسلامی بشویم و کسی هم جرئت نکند درباره‌مان اظهارنظر کند. همان‌طور که مشاهده می‌کنید بنده هم جرئت نمی‌کنم اسم انصار نمی‌دانم چی‌چی را بیاورم!

فراخوان تجمع خونین انصار حزب الله

مثل اینکه #جوگیری به من هم سرایت کرد. خداوندا؛ این کشور را از جوگیری، خشکسالی و دروغ محفوظ بدار، ممنون!

مهدی صالح پور

مهدی صالح‌پور هستم. حدود پانزده سال وبلاگ نوشتم، دوازده سال خبرنگاری کردم، ده سال در تلویزیون نوشتم، در حال نگارش نخستین کتابم هستم. تجربه کارگردانی و تهیه‌کنندگی در تلویزیون دارم. این روزها مدیر مجموعه تولید محتوای شنیداری قناری هستم و در حوزه کتاب و کتاب صوتی فعالیت می‌کنم. خوشحالم که اینجا، میم‌صاد آنلاین، خانه امن مجازی من را دنبال می‌کنید...

۱۹ دیدگاه

    1. شما به تفحص شهدا و نکوداشت یاد اون ها
      میگید جو سازی؟
      طرزتفکرتون تاسف باره…!البته ازتون انتظاری نیست.نوجوون هستید و….

  1. سلام.
    نوشته های سیاسی تون رو نمیپسندم.
    به نظرم تا حدی کورکورانه برداشت میکنید.جوری که ادم از یه فرد تحصیل کرده اصلا انتظار نداره!
    که هرکی هرچی گفت،باور کنه و قبول کنه.هر حرفو تهمتی که شنید.هرجور که شنید به هر کی که دلش خواست نسبت بده.
    اولا که اون۱۷۵شهید گمنام چه ربطی به احمدی نژاد دارن که ازشون سواستفاده میکنید برای اینکه منش سیاسی تونو اعلام کنید؟اینا اصلا به هم ربطی ندارن.
    دوما”این از داشتن ارادت ملت ماست که هنوز که هنوزه احس ادای دین میکنن به شهدا شون.که هرشکنجه ای رو تحمل کردند که امثال من و شما الان راست راست راه بریم توی کشور خودمون و ازادی داشته باشیم و استقلال!دراین مورد هم من درکی از سوی شما ندیدم.هروقت دشمن زنده به گور کرد شما یا بستگانتون رو،اون وقت بگید جو سازی!

    مردم ما جوگیر نیستن.الان تحت شرایظی قرار گرفتن،که خیلی وقته بهش نیازداشتن.به معرفتش نیاز داشتن.مسیولای ما نیازداشتن…که بفهمن دارن چیکار میکنن با خون این شهدا….
    دیگه اگه نظرتون در مورد رهبر هم مثل احمدی نژاد نیست،برید پیامشونو بخونید…
    اینکه شما ارتباط شعار های سیاسی با تفحص شهدا در این زمان رو درک نمکنید دیگه واقعا در توان من نیست که اینا رو هم براتون توضیح بدم.دوستان لطفا زحمتشو بکشن….
    اگه تند رفتم تقصیر خودتون بود.نوشته تون خیلی بی احترامی و توهین به خیلیها داشت…
    نتونستم سکوت کنم.با اینکه خواستم اما نشد…

    1. اولا دوستان دلواپس با محوریت احمدی نژاد چنین مراسمی رو مصادره می کنن، بعد من ربطش می دم؟ خوبه عکس گذاشتم!
      ثانیا اینا رو باید به دوست و برادرهای عراقی تون بگین خانم که جوونای ما رو زنده به گور کردن و الان دوست ما شدن و… استغفرالله؛

      اینجور مواقع به جای دست و پا زدن ترجیح میدم بگم شما خوبی!

    2. دوستان دلواپس با مدیریت رهبر هستن…پیشنهاد میکنم هراز گاهی سخنان رهبرو هم گوش کنید
      شما هم اینو به آقای ظریفتون بگو که رفته با حامی های دشمن اونروز ما که همین جوونا رو زنده به گور کرد،طرح رفاقت ریخته و استقلال مارو داده به فنا…
      خوبه زمان احمدینژاد این یه عزت و استقلال و سربلندی رو داشتیم….حالا که با کارای اطلاح طلبای شما همونو هم دادیم رفته.
      وقتی میگم همینجوری یه چیزی میگید نگید نه دیگه!حامی عراق اونروز خود امریکاییای بووووووق بودن که همین امثال جنابعالی الان دلتون میخواد باهاشون دوست بشیم دیگه…

      شما خودتو به خواب زدی.نمیشه بیدارت کرد…مگه اینکه خودت بخوای.پس مهم نیست خوب و بد چیه!

    3. رهبری مدافع مذاکراتند، نه دلواپس مذاکرات؛ خیلی کودکانه ست که بخوایم تصور کنیم رهبری در جریان و روند مذاکرات قرار نداره و امثال کوچک زاده ها در جریان هستند!
      دشمننان ما اعرابی بودند که ۸ سال کشور رو به خاک و خون کشیدن و الان شدن دوست و رفیق!

      ضمن اینکه راجع به خط آخر کامنت تون، بنده هم راجع به شما همین فکر رو می کنم. پس بهتره بحث ادامه پیدا نکنه. عیسی به دین خود، موسی به دین خود! ما از شما نهی از منکر نخوایم کی رو باید ببینیم؟!

    4. رهبر اگه در جریانند،میدون چه خبره،بارها در سخنرانی هاشون هشدار دادن از اینکه به آمریکایی ها نمیشه اعتماد کرد!رسما به زبون آوردن کلمه اینکه:من دلواپس هستم.
      نمیگم گوش نمیکنین؟؟!
      ضمنا عراق اون زمان از خودش چیزی نداشت که،همش زیر سر حامیای امریکایی و اسراییلیش بود!که الان دوست شدن!ازاینا هم اگه خبرندارین،یه سرچی بکنید بدنیست

      والسلام.

  2. خوب چرا یه بار مثه ادمای متمدن نمیخواند این موضوع رو حل کنند
    مگه خانوما دل ندارن مگه هیجان نمیخواند
    تحمع خونین ادم رو یاد زنده به گور کردن دخترا توسط اعراب می ندازه
    این یعنی اوج عقب موندگی
    کو کوروش تا که ایران رو ببینه همون بهتر که ایران رو نبینه

  3. هیچوقت وارد مسائل و مباحث سیاسی نشدم و نخواهم شد، چون تو سیاست هیچ چیزی شفاف نیست و هیچ وقت به واقعیت یه موضوع نمیرسیم!
    ولی راجع‌به این جو‌گیری باهاتون هم‌نظرم، نمونه‌ی این جوگیری‌ها رو جاهای مختلف زیاد دیدم، تو مناسبت‌های مختلف، تو موضوعات مختلف، خیلی از این جوگیری‌ها رو تو محرم و تاسوعا و عاشورا هر سال میبینم و افسوس میخورم.
    خداوندا ما را از جوگیری محفوظ بدار!
    ممنون.

  4. متن زیر رو یکی از کسانی گفته که شما فکرمیکنم کمابیش قبولشون دارید.
    تایید نکردید مهم نیست
    فقط میخوام به گوش خودتون برسه.
    +
    من نمی‌فهمم اینکه جناب پرویز اسماعیلی معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس جمهور می‌گوید مراسم تشییع پیکر شهدا را سیاسی و مصادره کردند، یعنی چه؟!
    آیا شعارهای “این همه لشکر آمده، به عشق رهبر آمده” و “مرگ بر آمریکا” و “نه سازش نه تسلیم نبرد با آمریکا” و اعلام مخالفت با بازرسی از مراکز نظامی کشور و امثال آن مصادره و سیاسی کردن مراسم تشییع شهداست؟!
    اصلاً شهید و شهادت مگر غیر از مقاومت و ایستادگی و زیر بار زور نرفتن و تسلیم نشدن و مرگ بر آمریکا و مخالفت با وابستگی به اجنبی است که کسی بخواهد با بیان این موارد شهدا را مصادره کند؟! مگر شهدا اهل صلح با آمریکا بودند؟! مگر شهدا اهل بگو و بخند و عکس یادگاری با شیطان بزرگی که امام‌شان می‌گفت، بودند؟! مگر شهدا پشت میز مذاکره شهید شدند؟! مگر شهدا اهل عقب‌نشینی در برابر آمریکا بودند که آقای اسماعیلی در این زمینه دلواپس مصادره شهدا شده‌‌اند؟!
    لابد انتظار داشتند مردم شعار بدهند که “این همه لشکر آمده، به عشق اکبر آمده” یا “درود بر آمریکا” و یا مثلاً بگویند “هم سازش، هم تسلیم، نوکرتیم آمریکا”؟! خیلی خوب نیست که دولت همه چیز را به خودش می‌گیرد! این نشانه ضعف است.
    البته فقط کافی بود یک نفر در میان این جمعیت میلیونی یک پلاکارد با شعار #‏ما_اجازه_نمی‌دهیم_روحانی_تنها_بماند در دست می‌گرفت؛ آن‌وقت واکنش مرد رسانه‌ای دولت روحانی که در انتخابات گذشته مرد رسانه‌ای ستاد رقیب بود، دیدنی بود!
    راستی فراخوان برای حضور با دستبند بنفش در مراسم تشییع پیکر شهدا سیاسی کردن و مصادره شهدا نیست؟!
    (البته نه که نمی فهمیم خوبم می فهمیم …)

  5. در مورده این قضیه مردم بی گناهن !
    مردم بیچاره فقط بخاطره مظلومیت شهدا و ظلمی که بهشون شده اظهار نظر میکنن و بعضی از دوستانه جوگیر نیستن گه از اسم شهدا و اسلام برای اهدافه افراطی و منفعت طلبانشون سواستفاده میکنن!
    قشنگ ترین اظهار همدردیی که درمورده این قضیه دیدم تو پیج مهدی یراحی بود که زیر عکس یکی از شهدای غواص نوشته بود :
    نه طوفانی ، نه سیلابی ، نه موجی
    عجیبه خیلیا رو آب برده . . .

  6. هعییی. ….شهدا شدن بازیچه دست آدم ها…
    همه میخوان به نحوی از فرصت به سود خودشون نهایت استفاده رو ببرن…
    همه مشکلات جامعه حل شده بود یکی مونده بود استادیوم نرفتن خانم ها که دمشون گرم طالبان غیر رسمی ایران اونم حل شددیگه. ..
    همه چی خوبه هوام خوبه تو ام خوبی منم خوبم …!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا