راهنمای راه اندازی نشریه دانشجویی

3524

در پاسخ به یکی از دوستان، راهنمای راه اندازی نشریه دانشجویی را آماده کردم که می توانید در ادامه مطلب بخوانید. این شما و این همه چیز دریاره نشریه دانشجویی…

هر نشریه ای از یک جایی شروع می‌شود. نشریه دانشجویی هم از این قضیه مستثنی نیست. یا «صاحب امتیاز» که به عنوان مالک حقوقی و مادی و معنوی و همه چیزِ نشریه است (مثل شهرداری برای روزنامه همشهری، صداوسیما برای روزنامه جام جم و دانشگاه برای نشریه دانشجویی) سفارش طراحی و اجرای یک نشریه را می‌دهند و یک مدیرمسئول می‌رود دنبال کارها! یا اینکه «سردبیر» و «مدیر مسئول» به یک شخص حقیقی (سرمایه گذار و…) و یا یک مرجع حقوقی (مثل دانشگاه یا هر ارگانی) پیشنهاد تاسیس نشریه می‌دهند و آن نشریه، تاسیس می شود.

چارت سازمانی در یک نشریه کوچک مانند نشریه دانشجویی عموماً به این ترتیب است:

  1. صاحب امتیاز که همانطور که از اسمش پیداست، مالک همه چیز نشریه است.
  2. مدیرمسئول که مدیر پروژه به حساب می‌آید و اغلب، مسائل حقوقی و نظارتی و دردسرهای پروژه با اوست.
  3. سردبیر که مدیر محتوای نشریه است و همه چیز از زیر دستش به دست مقامات بالا مثل مدیرمسئول می‌رسد.
  4. مدیر هنری که گرافیک نشریه زیر نظرش اتفاق می‌افتد. و می تواند خودش کارهای مربوط به عکاسی و جستجوی عکس مناسب، ادیت عکس، تصویرسازی و از همه مهم‌تر صفحه بندی را انجام بدهد. یا می تواند هر کدام از این کارها را، به افرادی متخصص بسپرد.
  5. دبیر سرویس که مسئول صفحات سرویس متبوعش بوده و باید چند خبرنگار را مدیریت کند و محتوای صفحاتش را تامین کند.
  6. خبرنگار که مظلوم‌ترین قشر هر جامعه؛ از جمله جامعه‌ی کوچکِ نشریه ست.
  7. ویراستار و حروفچین که مظلوم‌تر از خبرنگارند و کارهای ویراستاری و غلط دیکته‌ای و نیم‌فاصله را انجام می‌دهند.
  8. مدیر اجرایی که مسئول پیگیری امور است! خیلی با محتوا کار ندارد و فقط تلاش می کند از خبرنگارها مطالب را به دست دبیران سرویس و از دبیران سرویس به سردبیر برساند.
  9. دبیر تحریریه که وجودش لازم نیست اما به عنوان قائم‌مقام سردبیر میتواند در روند کارها سرعت ایجاد کند.

ریزوظایف مدیرمسئول و سردبیر:

اخذ مجوز قانونی برای انتشار و نظارت بر حسن اجرای کار و تأیید نهایی مجله برای چاپ و انتشار و پیگیری لازم جهت تأمین نیروی انسانی و انتخاب سردبیر و هیأت تحریریه بر عهده مدیرمسئول بوده و ارائه گزارش فعالیت‌های سالانه به هیأت تحریریه و معاون پژوهشی دانشگاه، دریافت مقالات و اعلام وصول به صاحبان آثار، تشکیل جلسات هیأت تحریریه، نظارت بر کیفیت علمی مجله، پیش‌بینی بودجه سالانه مجله و پیشنهاد آن به مدیرمسئول و برنامه‌ریزی جهت دریافت مقالات علمی از محققین و صاحب‌نظران علمی داخل و خارج از کشور از وظایف سردبیر است.

راهنمای گام به گام تولید یک نشریه دانشجویی:

  1. یک نفر که سرش برای دردسر درد می کند(!)که البته بعدها مدیرمسئول نشریه دانشجویی خواهد شد، مدیر پروژه شده و پیشنهاد تاسیس مجله را عملی می کند.
  2. اسم نشریه و طرح توجیهی که قبلاً با مشورت عقلا و دانشجویان مختلف نهایی شده، توسط آقای مدیرمسئول، به معاونت آموزش و پژوهش دانشگاه ارائه می شود.
  3. دانشگاه اسم و طرح را می خواند، بودجه ای تخصیص می دهد و کار رسماً آغاز می شود. این پروسه ممکن یک تا سه ماه طول بکشد.
  4. به این ترتیب، دانشگاه می شود صاحب امتیاز؛ ارائه دهنده طرح می شود مدیرمسئول؛ یک نفر که از همه خبرنگارتر و وبلاگ‌نویس‌تر است می‌شود سردبیر! (توضیح: برای احترام به جایگاه وبلاگ نویسی در جامعه مطبوعاتی کشور، مسلماً فردی به چنین خصوصیاتی، بیشتر به شرایط روز جامعه آگاه تر است و از همه مهم تر، دست به قلم تر است و از نوشتن نمی ترسد)
  5. مدیرمسئول در ادامه، یک مدیر هنری هم انتخاب می کند تا تمام مسئولیت های صفحه بندی، عکاسی و گرافیک را بر عهده بگیرد. این فرد در تعامل مستقیم با سردبیر و مدیرمسئول، کارهای هنری نشریه دانشجویی را همزمان با محتوا، پیش می برد.
  6. حالا توپ می‌افتد در زمین آقا/خانم سردبیر! البته که می‌شود سردبیر نداشت و زیرنظر شورای سردبیری کار کرد، اما توصیه می شود این کار را امتحان نکنید؛ اگر این روش جوابگو بود، مجلات معتبر هم از همین روش استفاده می کردند.سردبیر با مدیر هنری صفحات را و با مدیرمسئول، کنداکتور مجله را تنظیم می کند. اینکه از جلد تا پشت جلد و صفحه آخر دقیقاً چه اتفاقاتی می افتد، کنداکتور نام دارد. به این ترتیب، هم سرویس های مختلف (ادبیات، معماری، تاریخ، تکنولوژی و…) و هم گرافیک نشریه و هم تعداد نیروهای مورد نیاز مشخص می شود.
  7. اولین جلسه‌ی شورای مشورتی برگزار می شود. بهتر است همه اساتید دانشگاه، چند تا از مدیران دانشکده و همه کسانی که به نوعی قرار است در این نشریه فعالیت کنند، حضور داشته باشند. در این جلسه از کنداکتور رونمایی شده و مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرد.
  8. سوژه یابی آغاز می شود. هر کس سوژه ها و دغدغه هایش را مطرح می کند. سردبیر متناسب با سوژه ها و زمان انتشار، تصمیم‌گیری می کند که شماره اول و شماره های بعد، چطور و با چه محتوایی منتشر بشوند.
  9. تصمیم گیری در مورد تاریخ انتشار و چگونگی انتشار در همین مرحله اتفاق می‌افتد. ترجیحاً خودتان را مجبور به انتشار منظم نکنید. گاه‌نامه مناسب‌ترین عبارت برای نشریات دانشجویی‌ست. این‌طوری دیگر لازم نیست تابستان یا عید دغدغه مجله داشته باشید.
  10. مطالبی که در جلسه سوژه یابی انتخاب شده اند را به هیئت تحریریه سپرده، از آن‌ها بخواهید در تاریخ مشخصی، مقالات را به دست دبیر سرویس ها بسپرند. بعد، دبیران سرویس مجموعه صفحاتی که مسئولیتش را برعهده دارند، به شکل یک مجله‌ی کوچک، تدوین کرده و تعیین تکلیف می کنند.
  11. سردبیر مطالب را تجمیع کرده و طبق کنداکتور می چیند. بهتر است که متن مطالب را مدیرمسئول بخواند و تایید کند. برای شماره اول (و احتمالا برای همیشه) دانشگاه هم باید محتوا را تایید کند. خروجی محتوا، به دست مدیر هنری رسیده و او متناسب با فضا، عکس و تصویرسازی و گرافیک را به کار اضافه کرده و فایل پی دی اف مجله آماده می شود.
  12. فایل پی دی اف را مدیرمسئول و صاحب امتیاز امضا می کنند. اگر مورد تایید بود، می‌رود برای چاپ و انتشار!
  13. به این ترتیب شماره اول منتشر و طبق روال شماره های آتی نیز تهیه می شوند.

لینک به بیرون

سامانه نشریات دانشجویی دانشگاه های کشور

آزادپیام نوربهشتیتهران

تبلیغات

36 دیدگاه‌ها

  1. سوال که پر سوالم
    اولش چیکار کنیم دانشجوها بخونن!!!
    مجله زیاد داریم
    خیلیاشون خیلی هم جالبن ولی انگار تا سردبیرش یه دوسه ترم از دانشگاه اخراج نشده باشه کسی زیر بار خوندنش نمیره:|این از فرهنگی سیاسی هامون
    مجلات علمی هم که هر دانشکده برای خودش میده که معمولا تنها یه دونش تو بخش نشریات حفظ ظاهر میکنه بقیه اش هم به شرکت ها و جاهایی که با رشته ها مرتبطه فرستاده میشه

  2. سلام
    میخواستم بدونم آیا یه نشریه تغذیه و فیتنس اصلا توجیه اقتصادی داره اگه یه کار پر و حرفه ای باشه . من ساکن استرالیا هستم و قصد دارم به ایران برگردم و میخوام یه نشریه باز کنم.البته اینجا ژورنالیسم خوندم .
    یه سوال دیگه امکان خرید مجوز نشریه وجود داره یا نه؟

  3. سلام و عرض ادب……سوالی داشتم از خدمتتون استاد…..ما گروهی از دانشجوها میخوایم یه ماهنامه ی کوچک برای رشته ی زیست راه بندازیم اما مشکلی ک داریم تو انتخاب عناوین موندیم …..میشه راهنمایی کنید؟مثلا خودمون ۲ یا ۳ تا عنوان ک گذاشتیم اینا هستن
    تازه هااا
    فالگوش
    صفحه ی داغ
    بعد میخوام هر ماه مطالبمون رو متناسب با اینا بذاریم…..حالا دیگه عنوان جالبی به ذهنمون نمیرسه میشه راهنمایی کنید چی بنویسم که جالب باشه؟؟؟مثلا همین اسم فالگوش برا خواننده جذاب هست و اونو جذب میکنه
    ممنون میشم اگه راهنمایی کنید

  4. سلام میخواستم بپرسم که واسه یه گاهنامه چند صفحه کافی هست؟ وحتما باید مجوز داشته باشیم که بتونیم شروع کنیم یا اینکه فقط مصوبه بدیم وشورای فرهنگی دانشگاه تایید کنه کافیه؟

  5. سلام و ارض ادب ممنون از مطالب عالیتون ببخشید یه درخواست داشتم و اون اینه که اگر امکانش هست نحوه نگارش نشریه را هم بیان کنید من تجربه اولم هست و هیچ اطلاعی درباره نحوه نگارش نشریه ندارم لطفا راهنمایی بفرمایید
    تشکر

  6. سلام ممنون از مطلب بسیار مفیدتون یه سوال داشتم من مدیرمسئول نشریه داخلی دانشگاهی هستم و بتازگی موفق به دریافت مجوز از وزارت ارشاد شده ام و برای تعیین بودجه سالیانه دچار مشکل شده ام البته ناکفته نماند نشریه ما فصل نامه است طبق تحقیقی که کردم جایی مبلغی را بعنوان نمونه ذکر نکرده که به هریک از اعضا مثلا مدیرمسئول، سردبیر و هیئت تحریریه چه مبلغی رو بعنوان حق الزحمه می تونم بدم لطفا اگر اطلاعاتی دارید پیشنهاد بدهید با تشکر

    • سلام؛ راستش حق الزحمه خیلی مقوله منعطفی ه. البته که در دانشگاه ها همه ی کارها برای رضای خدا و پیشرفت کشوره
      اما در شرایط حرفه ای حق التحریر هر صفحه تا سقف ۱۰۰ هزار تومان در نظر گرفته میشه.

  7. سلام و خسته نباشید مطالبتون خیلی خوب بودن من بتازگی مدیر مسئول نشریه انجمن علمی دانشکدمون شدم راستش نسخه اول رو به صورت کپی پیست نوشتیم و در حال طی مراحل انتشاریه ولی می خوام نسخه دومش در شان یه نشریه باشه ولی مشکل منابع دارم نمی دونم از کجا منابع و موضوعات رو تهیه کنم یه مسئولیتی انتخاب کردم که دستم تا ارنج رفته تو پوست گردو میشه راهنماییم کنین لطفا زمین شناسیم

    • سلام؛ از استادان رشته های خودتون کمک بگیرید حتما راهنمایی می کنند. ولی با جستجوی ساده میتونین به منابع خوبی توی مجلات رسمی برسید؛ مثل دوهفته نامه دانستنیها

  8. با عرض سلام و خسته نباشید ،
    ما ، دانشجوهای رشته ی شنوایی شناسی دانشگاه علوم پزشکی ایران -ورودی ۹۵- به پیشنهاد استاد راهنمامون تصمیم داریم یه نشریه ی علمی برای رشته ی شنوایی راه اندازی کنیم . ولی راستیتش فکر میکنیم علم و تخصصمون به قدری نیست که بتونیم یه نشریه ی معتبر و علمی خوب راه بندازیم . میشه راهنماییم کنید که چه کار میتونیم در این زمینه انجام بدیم ؟ چه مطالبی چاپ کنیم که اعتبار رشته و تخصص زیر سوال نره و ما هم بتونیم دست به قلم بشیم ؟؟

  9. سلام من دانشجویی رشته حسابداری هستم تازه در حال جمع آوری به صورت کپی پیست هستم و تازه نشریه ام تایید شده و نشریه ام علمی فرهنگی هستش لطفا کمکم کنید نمی دونم واسه دفعات بعد چی کار کنم اصلا نمی دونم کارگرافیک لطفا میشه باهام تماس بگیرید

  10. سلام با عرض خسته نباشید و تشکر بابت نطالی مفید و به درد بخورتون یه نشریه دانشجویی میخوایم منتشرکنیم ولی تو صفحه اراییش موندیم و بلد نیستیم و کسی هم در دانشکده در این زمینه کمکی نمیکنه…..اگه میشه بفرمایید چجوری میتونیم صفحه اراییشو خودمون انجام بدیم…باتشکر

  11. سلام. مطالبتون مفید بود. امکانش هست شماره تماس هم بزارید که راجع به چند مورد از شما کمک بگیریم؟

  12. سلام من با دوستام قراره تو انجمن علمی دانشگاه یه نشریه بنویسیم ولی نمیدونم چجوری شروعش کنم سرمقاله شرو میشه راهنمایی کنین یا شماره تونو بدین مزاحم شم

  13. باسلام
    لطفامرادرنوشتن حرفهای واقعی یک سردبیربعدازخراب شدن مجلات قبلی کمک فرمائید،البته این خرابکاری قبل من وکارسردبیرقبلی میباشدکه به کل همه اعضاعوض شدن

  14. سلام خدمت شما دوست عزیز
    ممنون بخاطر کمک های بی دریغ شما
    به تازگی دبیر انجمن علمی رشته حقوق شدم و در فکر راه اندازی یه نشریه یا گاهنامه یا مقاله دانشجویی هستم با کمک اعضا
    ولی قبلش نیاز هست راه و چاه رو بدونم و کپی پیست نکنم از جایی
    اگه راهنمایی خاصی دارین یا ادرس سایت که نمونه کار ببینم ممنون میشم کمک کنین

دیدگاه‌تان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید